Content
اطلاع نداشتن از این قانون و عدم پرداخت به موقع آن باعث جریمههای مالیاتی میشود. بهتر است بدانید که تمامی محاسبات مالی شرکت ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی در دفاتری به اسم دفاتر قانونی انجام می شود. داشتن این دفاتر برای تمامی شرکت ها الزامی است زیرا زمانی که بازرسان برای بازرسی به شرکت ها مراجعه میکنند؛ دفاتر قانونی را مورد بررسی قرار میدهند. به همین سبب نیاز است تا حسابداران با آییننامه و روش های نگارش در این دفاتر آشنایی داشته باشند. البته خوشبختانه این روزها با روی کارآمدن نرم افزارهای حسابداری می توان امور تنظیم ارائه دفاتر قانونی را با سرعت و دقت بیشتری انجام داد.
البته به این موضوع توجه داشته باشید با وجود نرم افزارهای متعدد حسابداری دیگر کمتر کسی است که دارای دفاتر داخلی باشد و تمامی ثبت ها و حسابهای خود را در نرم افزار حسابداری ثبت و نگه داری می کند. بله شما باید تکالیف قانونی خود از جمله دریافت کد اقتصادی و پلمپ دفاتر قانونی را انجام دهید و اگر فعالیتی ندارید پلمپ دفاتر کفایت می کند و دفاتر را سفید نگه دارید. ولی بهترین کار این است که پس از تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی، عدم فعالیت خود را کتباً به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهید. دفترکل دفتری است که تمامی اطلاعات مالی و معاملاتی که در دفتر روزنامه ثبت شده است به آن انتقال مییابد.
- از نظر اصول ثبت دفاتر قانونی این نوع ثبت ( اقلام جا افتاده در انتهای حساب ثبت شوند) صحیح نیست.
- برای دانلود فایل pdf آییننامه تحریر دفاتر قانونی حسابداری بر روی لینک دانلود پایین کلیک نمایید.
- در مواردی مشاهده می شود که حسابداران هنگام نوشتن دفاتر دقت در تاریخ ثبت دفتر نمی کنند و در ثبت تاریخ رویداد دچار اشتباه می شوند.
- بدون نیاز به نصب و نگهداری، با کمترین هزینه و با راحت ترین رابط کاربری، امور مالی کسب و کارتان را در هر مکان و هر زمان و با هر دستگاهی مدیریت کنید.
- بعنوان مثال شما در یک ردیف دفتر روزنامه حساب موجودی نقد و بانک را درج نموده اید حال باید شماره صفحه دفتر کل که این حساب (موجودی نقد و بانک) در آن نوشته شده است را درج بفرمایید.
- بنابراین طبق قانون تجارت باید تمام گردش مالی هر مجموعه ای درون دفاتر ثبت شوند و بعد از ارائه به حوزه مالیاتی و پرداخت مالیات مربوط به همان سال باید این دفاتر تا ده سال نگهداری شوند.
دفتر روزنامه دفتری است که در آن تمامی اطلاعات و مساپل مالی به صورت دقیق وکامل با ذکر تاریخ و زمان در آن ثبت میشود. دفتر روزنامه خود دارای انواع مختلفی مانند دفتر روزنامه عمومی و دفتر روزنامه اختصاصی میباشد. ثبت برند تجاری بستانکار شدن حسابهای نقدی و بانکی ، مگر اینکه حسابهای بانکی با صورت حساب بانک مطابقت نماید و یا بستانکار شدن حسابهای بانکی یا نقدی ناشی از تقدم و تاخر ثبت حسابها باشد که در اینصورت موجب رد دفاتر نیست.
اظهارنامه مالیاتی چیست؟ 100% آموزش ارسال اظهارنامه مالیاتی
اهمیت این قوانین به حدی است که گاهی باعث میشود درجه و رتبه افرادی که تجربه کاری زیادی دارند در برابر کسانی که تجربه کمتری دارند اما تسلط بیشتری به این قوانین دارند، پایینتر باشد. هفتمین قانونی که باید حسابرسان حرفه ای به آن مسلط باشند؛ قوانین مربوط به چک است. چک امروزه به یکی از اسناد پرکاربرد در معاملات تبدیل شده است؛ از این رو حسابرسان باید به قوانین مربوط به صدور چک، نحوه دریافت دسته چک، نحوه طلب وجه در صورت برگشت خوردن چک، اثرگذاری چک برگشتی بر صاحب حساب چک، نحوه بازگرداندن اعتبار صاحب چک در صورت برگشت خوردن چک آشنایی داشته باشند. از آنجا که پیدا کردن این حساب ها در دفتر کل ممکن است دشوار و زمانبر باشد هر کدام از این حساب های مخصوص که ممکن است شامل رویدادهای مالی فراوانی باشند در دفاتر معین ثبت می شوند.
1- برای نگارش دفاتر عرف بر این است که در ادامه سند افتتاحیه سندی درج نمی گردد و سند جدید در ابتدای صفحه بعد درج می شود. در شرکتی که من در حال فعالیت می باشم هر دو هفته یک سند حسابدا ی ثبت می نمایم . در خصوص کمک به خیریه ها توجه داشته باشید که در وحله اول باید خیره دارای مجوز از اوقاف و امور خیریه باشد و در وحله دوم کمک شما را تایید کرده باشد. زیرا اقدام در این زمینه در زمانی پس از مهلت مقرر مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد. زمانی که فعالیتی هنوز صورت نگرفته نمی توان نسبت به سال مالی آینده اعلام عدم فعالیت نماییم.
یعنی هر سال باید نامه عدم فعالیت سال قبل را نهایتا ارائه نمایند و دوره های قبلی شامل حال عدم فعالیت نمی شوند. بر اساس قانون نیز افراد عضو در شرکت نیز موظف هستند که مالیات معیین شده را پرداخت کنند. دفتر معین، دفتری است که برای تفکیک و مجزا ساختن هر یک از حساب های دفتر کل بر حسب مقتضیات و شرایط حساب ممکن است نگهداری شود. کارت های حساب اعم از آن که به وسیله دست یا ماشین تهیه شده باشد در حکم دفتر معین است.
دفاتر حسابداری جزء مواردی هستند که برای افراد حقیقی و حقوقی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و برای نگارش و تحریر اطلاعات در این دفاتر باید دقت و مهارت بالایی داشت. توصیه ما برای شما در خصوص دفتر نویسی این است اگر اطلاعات و تجربه لازم در خصوص دفتر نویسی را ندارید از انجام این کار خودداری کنید. زیرا در صورت مشاهده هر مشکلی در این دفاتر شک نداشته باشید که دفاتر حسابداری شما از سوی حوزه مالیاتی در اصطلاح رد دفتر خواهند شد. دفتر روزنامه و دفتر کل اگر قبل از هر گونه ثبت رویدادهای مالی به تایید ثبت اسناد یا ماموران مالیاتی نرسیده باشند رد می گردد . اگر علاقمند هستید اطلاعات بیشتری در حوزه پلمپ دفاتر قانونی و مدارک مورد نیاز جهت تهیه گواهی آن داشته باشید به مقاله پلمپ دفاتر چیست مراجعه نمایید.
اگر دفاتر روزنامه و دفاتر کل نگهداری شود٬ کلیه معاملات و رویداد های مالی و محاسباتی مربوطه باید در همان روز وقوع٬ حسب مورد ثبت شود. با شروع یادگیری حسابداری ثبت شرکت در تهران در حقیقت شما زبان تجارت را آموزش میبینید. زمانی که حسابداری را یاد میگیرید میتوانید عملیات مالی هر سازمانی را بفهمید و با آن ارتباط برقرار کنید.
ماده 11 قانون تجارت اعتبار دفاتر قانونی را منوط به پلمپ ، مهر و امضاء و ثبت در اداره ثبت شرکتها نموده است . بنابراین رعایت موارد مندرج در ماده eleven ق ت مبنای قانونی بودن دفاتر روزنامه و کل قرار می گیرد . در صورتی که صاحبان کسب و کار از ماشین ها و برنامه های الکترونیکی برای ثبت دفاتر استفاده میکنند عدم ارائه آیین نامه و دستور العمل کار با ماشین و نحوه کار با نرم افزار مالی در مهلت مقرر نیز باعث رد دفاتر قانونی میشود.
به منظور تسهیل و جلوگیری از بروز خطا خوب است تا ابتدا آن را با مداد نوشته و سپس با خودکار پر رنگ کنید. لازم به یادآوری است که چنانچه شما در تحریر دفاتر حسابداری دچار خطا شوید، باید اشتباه خود را با خودکار قرمز خط زده و صحیح آن را با خودکار مشکی در بالای آن یاداشت کنید. بهتر است تا مطلب نوشته شده بدون وجود خط خوردگی و از قلم افتادن مطالب و به شکلی صحیح بر روی سطرها باشد. بر اساس ماده 9 قانون تجارت، دفتر دارایی از جمله دفاتری است که گزارش کلیه داراییهای منقول و غیر منقول توسط تاجر در آن ثبت میشود. همچنین، در این دفاتر حسابداری میتوان کلیه مطالبات و دیون را با جزئیات بیشتری یاداشت کرد.
وضعیت حساب تجهیزات و ابزار الات هم به مانند اثاثه است و پس از خرید و استفاده در حساب اموال (داریی ثابت) ثبت و هر ماهه استهلاک آنها محاسبه می گردد. همانطور که در مورد اثاثه گفته شد شما به غیر از هزینه استهلاک می توانید هزینه ای با عنوان تعمیر و نگهداری ابزار آلات و یا تجهیزات نیز داشته باشید که در زمان تعمیر و نگهداری آنها به این حساب منظور نمایید. در حسابداری انتقال مانده حسابهای سال قبل به سال جدید در سندی به نام افتتاحیه انجام می گردد. پس اگر شرکت شما در سال گذشته فعالیت مالی داشته حتما باید در سال جدید سند افتتاحیه ثبت گردد. در صفحه اول صورتهای مالی (صفحه مجمع عمومی عادی سالانه) اعضای هیات مدیره با امضاء خود صورتهای مالی را تایید می کنند. لازم به ذکر است صفحه فوق در اولین صفحه صورتهای مالی و قبل از صفحه ترازنامه درج می گردد.
تقدم ثبت
دفتر روزنامه و کل و دارایی به امضای نماینده اداره ثبت قبل از تحریر نیازمند است. بعد از ثبت شرکت توسط اداره ثبت، شرکتها باید هر ساله دو دفتر تحت عنوان دفتر روزانه و دفتر کل جهت ثبت نگارشی رویدادهای مالی خود تهیه کنند. شرکت ها بر اساس نیاهای مجموعه خود تعداد صفحات مورد نیاز برای دفاتر حسابداری را به پست درخواست داده و دفاتر مورد نیاز برای مجموعهها بهوسیله سازمان ثبت شرکتها تنظیم و فرستاده میشود. یکی از موارد رد دفاتر قانونی ثبت تغییرات شرکت مغایرت بین اطلاعات موجود در دفتر روزنامه و کل و اطلاعات نرم افزار حسابداری است .در صورت کشف و ناتوانی در پاسخگویی تبعات و جرایمی برای مودی بهمراه خواهد داشت. یکی از موارد رد دفاتر قانونی مغایرت بین اطلاعات موجود در دفتر روزنامه و کل و اطلاعات نرم افزار حسابداری است . که پیشنهاد می کنیم تا انجا که می توانید دقت کنید که چنین اتفاقی پیش نیاید که در صورت کشف و ناتوانی در پاسخگویی تبعات و جرایمی برای مودی بهمراه خواهد داشت.
به این نکته باید توجه کنید که کلیه اسناد ابتدا باید بصورت روزانه و حالت استاندارد در نرم افزار ثبت و روکش اسناد اخذ شود . بر اساس ماده sixteen آیین نامه تحریر دفاتر قانونی، مودیانی که دارای شعبه در نقاط دیگر هستند، به صورت ماهیانه یا حداقل یک بار در سال خلاصه رویدادهای مالی شعب خود را در دفاتر قانونی دفتر مرکزی ثبت نمایند. حسابدارانی که در شرکتها فعالیت میکنند و از دفاتر استفاده میکنند باید با آییننامه تحریر دفاتر قانونی آشنایی داشته باشند؛ زیرا با استفاده از آن میتوانند دفاتر پلمپشده را تحریر کنند و به اداره دارایی تحویل دهند. در صورتی که می خواهید شامل جریمه و ایجاد مشکلات بعدی نشوید باید یک سال قبل از شروع سال مالی جدید برای دریافت دفاتر پلمپ شده سال مالی اقدام کنید.
به منظور تحریر دفتر روزنامه، شما باید ابتدا در ستون سند، شماره سند رویداد مالی را یاداشت کنید. سپس، در ستون تاریخ رویداد مالی، روز، ماه و سال مربوط به آن را بنویسید. در مرحله بعد، ستون شرح نام حساب، حسابهای بدهکار یا بستانکار و همچنین در سطر بعدی، توضیحات مختصری از وقوع رویداد مالی را یاداشت کنید. ستون عطف از دفتر روزنامه مربوط به شماره صفحهای از دفتر کل است که مبلغ مورد نظر از آنجا به این صفحه انتقال داده شده است.