احتمالاً همین الان که مشغول خواندن این صفحه هستید، یکی دو گزینه اختصاری شده اسم خودتان یا شرکتتان را در ذهن دارید. لکسوس برند برتر کمپانی تویوتا نیز با ایجاد تغییرات در کلمه لاکچری، نام برندی قدرتمند برای خود ساخته است. چه بسا که تا قبل از این محصول و برند، سایر برندهای موجود فتوکپی را روی کاغذهای مخصوصی ثبت شرکت در تهران چاپ می‌گرفتند و زیراکس اولین شرکتی بود که روی کاغذ معمولی کپی می‌کرد. احتمال این که بخشی از مشتریان شما توقع داشته باشند که خود شخص شما به آن‌ها خدمات بدهید یا روی کار آن‌ها نظارت داشته باشید. رالف لاورن، طراح معروف لباس نیز از نام و فامیل شخصی خودش برای برند معروفش با لوگوی چوگان‌باز استفاده می‌نماید.

از قرار گرفتن این بسته های اطلاعاتی در کنار یکدیگر که هر کدام بخشی از اطلاعات مرتبط با نام تجاری را ارایه می دهند در ذهن مصرف کننده نگرشی در مورد آن نام تجاری شکل می گیرد که می تواند برخرید آن نام تجاری تاثیر بگذارد. برای انتخاب نام در حوزه ی فعالیت مورد نظرتون میتوانید از اسامی موجود در سایت ایلیا استفاده نمایید . درثبت شرکتهای مشارکتی، می توان از نام کامل شرکت خارجی یا قسمتی از نام شرکت ثبت برند خارجی به همراه نام کاملاً فارسی و دارای اصطلاح (به عنوان پسوند) با ارائه مدارک شرکت خارجی و ترجمه رسمی اوراق آن استفاده نمود. تعیین نام هرشخصیت حقوقی همراه با ثبت هر شرکت یا موسسه منوط به رعایت کلیه قوانین و دستورات مربوطه و مورد نیاز اخذ مجوزهای لازم و ارائه کلیه مدارک ثبت شرکت خواهد بود. پس انتخاب نامی مناسب برای برند از موارد مهم در سودآوری و پیشرفت یک محصول به حساب خواهد آمد.

از تلاش‌هاش شبانه روزی مدیران گرفته تا انتخاب صحیح یک اسم برای آن برند و یا شرکت. پس باید در نظر داشته باشید که انتخاب نام مناسب شرکت شاید در نگاه اول مهم نباشد اما در موفقیت یک برند نقش ویژه‌ای دارد. این کار برای تهیه یک لیست بزرگ اولیه انتخاب اسم برند کمک شایانی می‌نماید. در این مقاله به توضیحاتی درباره اسم شرکت، اسم های اصیل ایرانی برای شرکت، انتخاب اسم شرکت، نام شرکت پرداخته شده است تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

  • اگر تصمیم دارید از نام خود برای نام تجاری استفاده کنید باید مراقب باشید.
  • اگه مشخص باشه که این پیج‌های برگزیده بر چه اساسی انتخاب شدن یا بیشتر تو چه زمینه‌هایی فعالیت دارن، میتونین به راحتی اسم انتخاب کنین.
  • ممکن است انتخاب اسم برند یک فرآیند طولانی و سخت باشد، اما قطعاً ارزشش را دارد؛ چون شما قرار است برای سالیان دراز تمام زمان و پول خود را برای برند کردن این اسم هزینه کنید.
  • برای هر شرکتی انتخاب نمودن اسم برند مناسب یکی از مهم ترین کارهایی است که بایستی پیش از تأسیس وشروع به کار آن شرکت به آن توجه شود.

۱۴- عجله نکنید و برای دادن ایده برای اسم شرکت وقت بگذارید. بهتر است چند روز وقفه ایجاد کنید و دوباره به سراغ بررسی ایده‌های قبلی و انتخاب اسم بروید. نباید هنگام انتخاب اسم شرکت از اسامی دانشمندان و شعرا و امثالهم استفاده شود. همچنین ما نیز اسم سایت و مجموعه‌مان را سال‌ها پیش هزار مدیر گذاشتیم، ترکیبی حرف‌عددی از عدد هزار به معنای بزرگی و مدیریت کسب و کار که اساس کار برند سازی ما را در بر می‌گیرد.

حال که تا حدودی با کلیدهای انتخاب اسم برند آشنا شدیم قصد داریم که ساخت یک نام برند را رقم بزنیم. پس اگر شما در کسب و کار سفر و جهانگردی هستید به نظر ما نخواهید توانست نامی قدرتمندتر از مارکوپولو برای خود انتخاب نمایید. خب، پس کمربندهای انتخاب اسم برند را محکم ببندید، سفر شروع شد.

“نام گذاری برند” انتخاب یک نام به سلیقه و علاقه مدیریت از میان لیست گزینه های نام برند نیست، بلکه بخشی از فرایند برندینگ بوده و قوانین خاص خود را دارد. اگر تمایل دارید که با شیوه اصولی نامگذاری برند بیشتر آشنا شوید و نمی دانید که از کجا شروع کنید، توصیه می کنیم که “راهنمای انتخاب نام برند برای کسب وکارها“را مطالعه و از آن برای انتخاب نام برند خود استفاده کنید. اسم برند شما حتما باید دارای ریشه فارسی و معنی‌دار باشد، در این زمینه می‌توانید به لغت نامه دهخدا رجوع کنید. از مشاورین برندسازی کسب و کار کمک بگیرید و ایده‌های خود را با آن‌ها در میان بگذارید. در این قسمت اولین قدمی که باید بردارید این است که برای بررسی اسم‌های مشابه و استعلام اسم شرکت باید به سایت جستجوی علائم تجاری مراجعه کنید. از سایت‌های فروش و مشاوره‌ دهنده در جهت ارائه خدمات برند سازی کمک بگیرید.

معیارهایی برای انتخاب اسم برند مناسب

لطفاً اول مراحلی رو که توی مقاله گفتیم انجام بدید اینکار شاید اولش یک کمی سخت به نظر برسه ولی بهتون قول میدم اسم‌های خیلی بهتری پیدا می‌کنید. چیزی بنظر شما میرسه ک بتونه در ایران و حتی جهانی گل کنه…. راستش ماندلا یک چهره سیاسیه بیشتر که فعالیت‌های ضد آپارتاید انجام می‌داده. ممنون میشم اگر پیشنهاد و یا نظری در این زمینه دارین اعلام کنید . ما نظر شما رو تایید می‌کنیم تا اگر کسی پیشنهادی داشت به شما کمک کنه. ببخشید من هر چقدر که از شیوه های مختلف استفاده می کنم برای اسم ….یا اسمم به ذهنم نمیرسه یا بعد از کلی وقت میبینم که اون اسم رو گرفتن به نظرتون چه کار کنم ..

اسامی مناسب برای برند

بدلیل تعداد بالای درخواست ثبت برند و پیدا نمودن اسامی که با برندهای ثبت شده قبلی مشابه نباشد، انتخاب اسامی خاص برای برند بسیار سخت است. اکثر برندها از موضوعات فعالیت یک محصول نشات گرفته اند و با ارائه محصول و خدماتی با کیفیت در طی سال ها فعالیت خود ، توانسته اند بین مشتریان خود در تمام نقاط دنیا مطرح شوند . پس انتخاب یک نام برای برند از جمله موارد مهم در کسب سود در حیطه فعالیت می باشد . در این مقاله ما به نحوه انتخاب بهترین نام و هم چنین کارا ترین نام برای برند شما خواهیم پرداخت . برای دستیابی به اسامی خاص برند پیشنهاد می شود در ادامه همراه ما باشید .

نام‌های پسران

برای مثال شرکت‌هایی مانند بی‌ام‌و و یا آی‌بی‌ام از اختصار استفاده کرده‌اند اما لازم است یادآوری کنیم که این شرکت‌ها منابع عظیم مالی برای فرهنگ سازی نام برندشان در اختیار دارند. متخصصان پیشنهاد می‌دهند اسمی که انتخاب می‌کنید باید راحت تلفظ شود و حتی راحت نوشته شود. برای مثال فرض کنید اسمی انتخاب کرده‌اید که هم عجیب و غریب است و هم به چند نوع مختلف نوشته می‌شود. حالا خودتان را جای کاربری بگذارید که قرار است اسم شما را در گوگل سرچ کند. مشکلی که این‌جا وجود دارد این است که شرکت‌های بزرگ منابع مالی زیادی در اختیار دارند که ممکن است در یک کسب و کار کوچک در شروع نداشته باشد.

به لوگوی آمازون که دقت کنید یک فلش حرف a را به z وصل کرده است. درواقع اولین حرف الفبای انگلیسی به آخرین آن وصل شده است که این فلش خود نشان از کامل بودن این سایت دارد؛ یعنی ازشیرمرغ تا جون آدمی‌زاد را می‌توانید از آمازون تهیه کنید. در ایران هم نام برند آب معدنی دماوند که به اقتباس از نام قله مرتفع ایران یعنی قله دماوند گرفته شده است، در این گروه از اسامی جای می‌گیرد. رعایت تجانس آوایی ثبت تغییرات شرکت شاه کلید انتخاب نام برند قدرتمند است. تجربه ده‌ها پروژه انتخاب اسم برندی که انجام داده‌ایم به من آموخته است که بیشتر از معنی یک اسم برند، این صدای آن است که اهمیت دارد. امروزه نباید به هیچ‌وجه پروسه‌ی انتخاب اسم برند را ساده گرفت، انتخاب اسم برند از قوانین اولیه‌ی شروع یک کسب‌وکار موفق است، اسم یک برند فراتر از یک اسم معمولی است و قسمت بزرگی از نتیجه کسب‌وکار شما را شامل می‌شود.

انتخاب اسم برند

برخلاف برخی تصورات رایج، شاید دانستن ابن نکته برای شما جالب باشد که روزنامه رسمی نام یک روزنامه خاص با کارکرد خاص است و به هر روزنامه‌ای که قانونی چاپ و پخش شده، روزنامه رسمی گفته نمی‌شود. روزنامه رسمی که بر اساس یک ماده واحده قانونی تشکیل شده است، خود یک شرکت سهامی خاص است و ارگانی ست زیرمجموعه قوه قضاییه و وابسته به آن. کار عمده روزنامه رسمی عبارت است از انتشار قوانین و مقررات رسمی کشور، برخی آگهی‌های مربوط به شرکت‌ها و همچنین ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علامت‌های تجاری.

به‌ کمک مشاوران دکتر ویز می‌توانید ویژگی‌های نام مناسب شرکت را مشخص کنید. آشنایی با چندین ایده برای اسم شرکت و دانستن نکات مهم و بایدها و نبایدها در مورد نام مناسب شرکت و برندسازی، به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. حال که به نام‌های انتخابی نهایی رسیدید باید کار مهمی انجام دهید و آن‌هم اجرای نظرسنجی از سایرین است! آیا این نامی که ما انتخاب کرده‌ایم اصلاً به ‌درد بخور هست؟ اما راهکار چیست؟ آیا باید برویم و به افراد بگوییم که ما این نام را برای این شغل انتخاب کرده‌ایم، به نظر ما مناسب است؟ خیر، راهکار این نیست.

به این صورت اسنپ که با اپلیکیشن تاکسی‌یاب اینترنتی کارش را شروع کرد اسم خوبی را برای خود ساخت و پرداخت. با کمی تغییر در حروف اصلی در مثال بعدی تاکسی اینترنتی یاکسی با تغییر «ت» به «ی» موفق به ساخت اسم برندی متفاوت برای خودش گردیده است. همین‌طور استفاده از اشیاء تقریباً مرتبط با موضوع و تم اصلی کسب و کار نیز می‌تواند کمک شایانی به مقوله اسم برند‌مان بکند. شاید بی راه نباشد که بگوییم اسم شرکت همانقدر مهم است که پرچم یا سرود ملی یک کشور اهمیت دارد. از طرف دیگر قوانین انتخاب اسم شرکت کمی سختگیرانه تعیین شده است؛ که البته این سختگیری در تعیین اسم شرکت به دلیل مسائل حقوقی و مالی تا حدودی هم لازم است. نام برند باید به گونه ای انتخاب شود که برای دیگر کشورها و یا زبان های دیگر نیز با معنا و مفهوم باشد.

در مرحله بعد لازم است نامی را انتخاب کنید که مستقیم یا غیرمستقیم و در زیر پوششی شفاف به محصول و یا خدمت شما اشاره کند. بنابراین اگر ما هم بتوانیم چنین نام های قدرتمند و خاص تصویری را در ساخت اسم شرکت خود انتخاب کنیم در زمانی کوتاه می توانیم برند تجاری موفقی را داشته باشیم. بهتر است بلافاصله پس از انتخاب اسم برند، دامنه‌ی اینترنتی مورد نظرتان را بخرید و اکانت شبکه‌های اجتماعی‌تان را نیز ایجاد کنید(به عنوان راهنمای انتخاب اسم برند حتما این موضوع را در نظر داشته باشی). اگر مشتریان و مخاطبان فعالی دارید می‌توانید به کمک ابزارهای نظرسنجی آنلاین(ارسال ایمیل) از آن‌ها بخواهید تا در مورد اسم برند جدیدتان به شما کمک کنند.