Content
در تعیین نام شرکتهای تجاری تضامنی، مختلط غیرسهامی، مختلط سهامی و نسبی رعایت مواد (۱۱۷)، (۱۴۱) ، (۱۶۲) و (۱۸۴) قانون تجارت الزامی است. جزء اولین مقدمات ثبت شرکت و در عین حال یکی از مهمترین مراحل تاسیس شرکت است. همچنین برای ثبت شرکتهای تعاونی ابتدا باید نام پیشنهادی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی نامهای جداگانه درخواست شود.
برندی که قصد ثبت آن را دارید باید در دهخد یا موارد مشابه ثبت شده باشد و معنا فارسی داشته باشد و الا اصولا برای ثبت آن مخالفت می شود، پس حتما پس از انتخاب اسم چک کنید که آن معنای فارسی را ثبت برند تجاری داشته باشد. یک تمایل رایج وجود دارد که کسب و کار به نام موسس آن ثبت شود. اگر قرار شود روزی شرکت به فروش برسد ، نام شرکتی که به نام موسس آن است برای خریدارن احتمالی آن کمتر جذاب می باشد .
کلماتی مانند بازرگانی، مهندسی، خدماتی و امثال آن قابل ثبت به عنوان اسم شرکت هستند ولی به عنوان یکی از سیلابهای خاص نام شرکت محسوب نمیشوند. در حالی که برخی دیگر از افراد معتقدند که اسمهای خبری به مشتریان نشان میدهد که کسب و کار شما چیست و دقیقا چه کالا و یا خدماتی را ارائه میدهید. اینکه یک نام چگونه تمامی جوانب برند شما را منعکس خواهد کرد؛ سبب میشود تا اسم شرکت مهمترین و منحصر به فردترین خصوصیات برند باشد.
سعی کنید برای این جلسه چهارچوب مشخصی تعریف کنید تا بهترین استفاده را ببرید. سپس سعی کنید این اسامی را در دستههای خاصی قرار دهید تا بتوانید بهتر به بررسی آنها بپردازید. اما واقعیت این است که تمامی اسامی می توانند کار آمد باشند چنانچه که با یک استراترژی بازاریابی مناسب پشتیبانی شوند.
لیزر مونالیزا تاچ در اصفهان دکتر مریم سهیلی پور
نظریه مسئول تعیین نام اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری که معمولا با استعلام از فرهنگستان زبان و ادب فارسی اعلام نظر می نماید، نظر و تصمیم نهایی محسوب می شود. مهم این است که با شناختن صحیح قواعد پیگیری ثبت تغییرات شرکت بتوانیم نامی جذاب و شیک برای شرکت انتخاب کنیم که برازنده شرکت باشد. توجه داشته باشید که در تعیین و تغییر نام اشخاص حقوقی، رعایت مواد ۹۵، ۱۱۷، ۱۴۱، ۱۶۳، ۱۸۴ و ۲۰۰ قانون تجارت، تبصره ذیل ماده ۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت و تبصره ذیل ماده ۱ آییننامه ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری الزامی است.
به یاد داشته باشید که فعالیت شرکت شما با نام تجاری ثبت شده فقط در محدوده جغرافیایی ایران اعتبار دارد. در صورتی که تمایل دارید از این نام در کشورها و موقعیتهای مکانی دیگری استفاده کنید باید کارت بازرگانی دریافت نموده و از طریق سازمانهای بینالمللی برای ثبت نام برای شرکت استفاده نمایید. یک نام خوب باید منحصر بفرد بوده و به آسانی به خاطر سپرده شود و موجب سودآوری در آینده شود؛ پس در این مورد نهایت دقت را بفرمایید. برخی از کسب و کارها از برند فعلی خود ناراضی هستند و درصدد تغییر آن می باشند، بنابراین از همان ابتدا بهتر است نامی مناسب را در میاننمونه اسم برندهای را که در چک لیست خود انتخاب کردید برای ثبت برند انتخاب نمائید. این نام ها برای مخاطب قابل فهم بوده و در خواندن و نوشتن آن دچار مشکل نمی شوند.
- در این مورد باید برای تغییر نام شرکتها صورتجلسه تغییر نام را که در آن شرکاء موافقت خود را برای تغییر نام شرکت اعلام نمودهاند، تسلیم نمایند.
- معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جهوری معیارهای تشخیص صلاحیتی را مشخص کرده است که بر اساس آن در مورد رجحان شرکتها از لحاظ کیفیت و کمیت نسبت به یکدیگر امتیاز داده می شود که به آن گرید گفته می شود.
- نامهایی که فرهنگستان زبان و ادب فارسی وضع معادل فارسی را برای آنها ضروری ندانسته و نیز کلماتی که هنوز واژه فارسی معادل آنها از سوی فرهنگستان به تصویب نشده است از شمول قانون ” ممنوعیت به کارگیری اسامی ، عناوین و اصطلاحات بیگانه ” مستثنی هستند.
- ۴- نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماً متعلق به دولت باشد از قبیل ایران، کشور، ناجا، نزاجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی.
درصورت رد شدنِ اسامی پیشنهادی نیازی به پرداخت مجدد مبلغ نیست. اما اگر بیش از 3 ماه از تاریخ تأیید نام گذشت و به دلایل مختلف شرکتی ثبت نشد، حتی برای تغییرنام هم، متقاضی میبایست نسبت به واریز مبلغ فوق به شماره حساب مربوطه و ارائه فیش آن اقدام کند. مسلماً وقتیکه در جمعی حاضر میشویم، اسم ما و ظاهرمان اولین چیزیست که روی بقیه تاثیر میگذارد و به احساسات و طرز فکرشان نسبت به ما جهت میدهد.
مرکز تخصصی ثبت شرکت در کرج
دقت داشته باشید که برای پیدا کردن اسم مناسب شرکت در ایران میتوانید از اسطورههای باستانی و سنتی استفاده کنید. این استورهها در ذهن مردم ایران قهرمانهایی هستند که تصویری مثبت در ذهن مخاطب دارند. در این داستانهای باستانی ایران تعداد زیادی اسم وجود ثبت شرکت در تهران دارد که میتوانید آنها پیدا کنید. البته سایتهایی نیز برای کمک به پیدا کردن اسم وجود دارد که ممکن است در بعضی قسمتها مفید باشند اما خیلی نباید روی آنها متمرکز شوید. هرچند ممکن است ترجمهی اسامی پیشنهادیشان به زبان فارسی خیلی دلچسب نباشد.
مستند ریشه فارسی برند را ذخیره کنید
همچنین جستوجوی سایت شما و امکان به خاطر سپردن نشانی آن نیز سادهتر میشود. گفتنی است که این موضوع در مورد شناسههای شبکههای اجتماعی نیز به همین ترتیب صادق است. در بین میلیونها اسم ثبت شده ، باید اسم شرکت مدنظر شما خاص و منحصربهفرد باشد و همیشه تازه و جوان و جذاب باشد. حتما انتخاب چنین اسمی سخت است زیرا که در گذر زمان کاربرد برخی نامها کمتر و کمتر شده و استفاده از دستهای از نامها بر دستهای دیگر چیره میگردد. خوب هیچ کدام از ما دوست نداریم یک اسم بی معنی را برای شرکت خود انتخاب کنیم، زیرا بی معنی بودن نام یک شرکت باعث می شود که افراد کمی به سمت آن جذب شود و این موضوع برای کسب و کار شما اصلا رضایت بخش نخواهد بود.
در انتخاب نام شرکت باید اطلاعاتی در خصوص ماهیت کسب و کار به عنوان سرنخ وجود داشته باشد. خصوصا سعی نکنید با تغییرات جزئی روی اسامی برندهای معروف به ایده برای اسم شرکت خود برسید. حال هر یک از الگوهای مختلف برای نامگذاری را نوشته و برای هر کدام حداقل ده ایده برای اسم شرکت خود بدهید. سپس اسامی ضعیف را حذف کرده و با در نظر گرفتن نکات زیر نام شرکت را انتخاب کنید. اگر میشه چون به ایمیلم کمتر دسترسی دارم یک نمونه اسم مناسب به واتس آپ خودم به شماره ………………..ارسال بفرمایید.
از اعداد بصورت شماره ای (ریاضی) در اسم شرکت استفاده نکنید. پس از بررسی صورتجلسه ارائه شده، نام جدید انتخاب و در دفاتر تعیین نام نیز وارد میشود. تعیین نام شرکتها و مؤسسات غیرتجاری که قبلاً سابقه ثبت داشته و قصد تعویض نام آن را دارند. حداقل دو سیلاب از نام پیشنهادی شما باید با اسمی دارای سابقه متفاوت باشد.