اعضاء افتخاری اجازه شرکت در مجمع عمومی را بدون حق رأی خواهند داشت. ایشان ضمن دریافت کارت عضویت مؤسسه از مزایایی که از سوی مجمع عمومی و یا هیأت مدیره تصویب می‌گردد بهره‌مند خواهند شد. ۴- عضویت “افتخاری“ براساس پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی، درارتباط با افرادی که خدماتی برجسته در زمینه پژوهش، حفاظت، مرمت و احیای بناها، مجموعه بناها و محوطه‌های تاریخی انجام داده‌اند اعطاء خواهدشد. افزایش سقف اعضاء پیوسته به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی می باشد. پذیرش دانشجو برای موسسه براساس ضوابط و مقررات مصوب وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جامع علمی – کاربردی صورت می پذیرد.

اساسنامه موسسه فرهنگی

هیأت مدیره نسبت به تشکیل و انحلال کمیته‌ها و تعیین رؤسای آنها اقدام می‌کند. تعیین اعضای گروه‌های تخصصی (که عمدتاً از میان اعضای پیوسته می‌باشند) می‌بایست به تأیید هیأت مدیره و بر اساس پیشنهاد رئیس کمیته تخصصی ذیربط باشد. اعضای هیأت مدیره با رأی مخفی و برای مدت یک دوره سه ساله توسط مجمع عمومی برگزیده خواهند شد. حق برداشت وجه از کلیه حسابهای مالی مجتمع با امضا مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره امکان پذیر است و در صورتی که رئیس هیأت مدیره معذور باشد، هیأت مدیره موظف است از بین خود فرد دیگری را برای این منظور انتخاب نماید.

ماده 59- در صورتيكه مجمع عمومي فوق­العاده تغيير بعضي از مواد اساسنامه را تصويب كند در صورت تأييد سازمان دارالقرآن الکريم معتبر خواهد بود. 1- از حداقل پنج درصد به بالا با تصويب مجمع عمومي عادي بعنوان ذخيره قانوني منظور مي­شود. 2- رسيدگي به حسابها، دفاتر و اسناد و صورتهاي مالي شخصاً و يا در صورت لزوم با استفاده از كارشناس خواهد بود كه در اينصورت پرداخت هزينه كارشناس با تصويب مجمع عمومي بر عهده موسسه خواهد بود. تبصره- تغییرات شرکت در صورت فوت يا ممنوعيت قانوني و يا استعفاي بازرس يا هر يك از بازرسان اصلي، هيأت مديره مكلف است ظرف ده روز بازرس يا بازرسان علي البدل را به ترتيب اکثريت براي بقيه مدت دعوت نمايد. ماده 42- هيأت مديره نماينده قانوني موسسه است و مي تواند مستقيماً و يا با وكالت با حق توكيل اين نمايندگي را در دادگاه ها و مراجع قانوني و ساير سازمانها اعمال كند. مسئوليت هيأت مديره در مقابل موسسه مسئوليت وكيل است در مقابل موكل.

بخشنامه موضوع رفع ابهام از حکم جزء 2 بند ق تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 کل کشور مبنای محاسبه پنج واحد درصد بخشودگی

6) شرايط عضويت پيوسته ، وابسته و افتخاري طبق شرايط عضويت مندرج در آيين نامه عضويت مصوب خانه موسيقي و شرايط اختصاصي کانون های تخصصي مي باشد . 11-2) سرمايه گذاري و مشاركت با اشخاص حقيقي و حقوقي به منظور بالا بردن سطح كارآيي و توانايي هاي خانه موسيقي. الف – تهیه برنامه ها و آئیننامه های اختصاصی آموزشی ، پژوهشی و دانشجوئی جهت ارائه به هیأت امناء. هـ- رسیدگی به گزارشهای رئیس و شورای مؤسسه که توسط رئیس ارائه میشود. ماده ۱۵- موسسان هیچگونه تملکی بر اموال و دارائی های مؤسسه ندارند همچنین حق برداشت و یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمی‌توانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه بنمایند. ب) وجوه نقدی و غیر نقدی و اموال اعتباری یا منافع ناشی از فعالیت اقتصادی که از طرف مؤسسات و یا سایر اشخاص حقیقی به مؤسسه واگذار شده یا بشود و نیز سایر هدایا و کمک های بلاعوض.

  • 17-9) بررسي پيشنهادات براي تغيير مواد اساسنامه و تصويب آن با تصویب دوسوم واجدین حق رای با رعايت ضوابط قانوني.
  • موسسه ها از مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده برخوردار هستند این مجامع دارای وظایف گوناگونی هستند.
  • گزارش هرگونه تخلف هیأت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی .
  • 23-3) شوراي عالي خانه موسيقي درنخستين نشست ازبين خود نسبت به انتخاب رييس ، نايب رييس ،سخنگو ، دبير و دونفر عضو علي البدل اقدام مي نمايد.

مدت فعالیت بنیاد ازتاریخ صدور مجوز و ثبت رسمی تا زمانی خواهد بود که مجوز مؤسسة مزبور مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. لغو، عدم تمدید یا عدم تأئید مجوز مربوط از سوی وزارتخانه مذکور باعث پایان مدت فعالیت مؤسسه خواهد شد. اداره ثبت شرکت‌ها پس از اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رأساً نسبت به کأن لم‌یکن کردن ثبت و اعلام آن به طرق مقتضی اقدام خواهد کرد. ماده ۳۵ – در باره مسائلی که در این اساسنامه پیش بینی نشده طبق مقررات قانون حاکم بر مؤسسات غیر تجاری و ضوابط تاسیس مؤسسات و مراکز فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب ثبت شرکت فرهنگی رفتار خواهد شد. ماده ۱۹ – اعضاء هیأت مدیره (اجرایی) حداکثر دو هفته بعد از برگزاری انتخابات مجمع عمومی اولین جلسه را تشکیل می‌دهند و از بین خود، بر اساس رأی اکثریت یک رئیس، یک معاون، یک دبیر، یک خزانه دار، ۸ عضو اصلی و۶ عضو علی البدل برمی‌گزینند. جلسات مجمع عمومی فوق العاده به درخواست هیأت مدیره، بازرسان و یا یک سوم مجموع کل اعضای پیوسته و وابسته تشکیل می‌گردد و در دعوتنامه که به صورت کتبی یا پست الکترونیکی و دو هفته قبل از تشکیل جلسه ارسال خواهد شد، باید دستور جلسه و ساعت حضور و محل جلسه قید شده باشد.

موسسان (مجمع عمومی) می تواند به منظور بررسی استاد و امور مالی و تهیه گزارش از وضعیت حسابهای سالانه و اعلام نظر درباره گزارش مدیر عامل و هیئت مدیره یک نفر را به عنوان بازرس اصلی برای یک سال از بین خود یا خارج انتخاب نمایند. ماده 34 ) درباره مسائلی که در این اساسنامه پیش بینی نشده طبق مقررات قانونی حاکم بر موسسان غیر تجاری و ضوابط تأسیس موسسان و مراکز فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتار خواهد شد. ماده33) هر گونه تغییر و اصلاح مفاد اساسنامه یا تغییر در موسسان و هیأت مدیره و مدیرعامل موسسه بایستی با اطلاع و تأیید دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی انجام پذیرد. کلیه فعالیتهای موسسه غیرسیاسی ، غیرتجاری و غیرانتفاعی بوده و ضمن رعایت کامل قوانین جمهوری اسلامی ایران دقیقا طبق این اساسنامه فعالیت خواهد نمود . ضمنا موسسه از نوع موسسات مذکور دربند الف ماده ۲ آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری مصوب ۵/۵/۱۳۳۷ موضوع مواد ۵۸۴ و ۵۸۵ قانون تجارت وماده (۱۳۹) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ تلقی می گردد . تمامی تغییرات پس از طی مراحل اساسنامه‌ای و تأیید نهایی هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، فقط از طریق دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری به اداره ثبت شرکت‌ها برای ثبت تغییرات اعلام می‌شود.

اصلاحیه های مربوط به اساسنامه که از سوی یک کشور عضو یا رییس موسسه پیشنهاد می شود مستلزم تصویب هیات امنا و شورای وزیران (اکو) می باشد. موسسه بر اساس رهنمودهای هیات امنا برنامه درازمدت فعالیت موسسه را تهیه خواهد کرد که باید به تصویب شورای وزیران برسد. موسسه یک شعبه (یا واحد هماهنگی ) در هر یک از کشورهای عضو خواهد داشت که بر اساس مقررات حاکم آن کشورها تاسیس خواهد شد. شعب در ارتباط نزدیک با دفتر مرکزی انجام وظیفه خواهند نمود و اجرای برنامه های مصوب را تسهیل خواهند کرد. موسسه پس از اخذ مجوز فعالیتهای خاص مصوب از مراجع مربوطه و با رعایت ضوابط هیئت رسیدگی ، مجاز به انجام فعالیتهای مزبور می باشد. ماده 23 ) هیأت مدیره می تواند تمام یا قسمتی از وظایف خود را به مدیرعامل تفویض نماید و مدیرعامل نیز می تواند یک نفر را به سمت قائم مقام خود انتخاب و قسمتی از وظایف محوله را به وی واگذار کند.

دارندگان حق امضاء در موسسه ودارندگان حق امضاء اوراق واسناد بهادار از قبیل چک ، سفته ، برات ، اسناد تعهدآور وقراردادها را هیئت مدیره تعیین می کند. 3- در مورد شروع واقدام هر کدام از فعالیتهای مندرج در اساسنامه دبیرخانه هیات را مطلع وگزارش ویا نمونه کارهای انجام شده از قبیل فعالیتهای انتشاراتی ،مطبوعاتی وتبلیغاتی را در اولین فرصت ارسال نمایم. 2- در پایان هر 6 ماه گزارش کامل فعالیت موسسه را تهیه وتنظیم وحداکثر تا نیمه ماه بعد به دبیرخانه هیات ارائه ورسید دریافت نمایم.

البته با مذاکره و توافق بین شرکاء و اعضای موسسه این مهم محقق می شود. خریداری تمام وسایل و تجهیزات موسسه همراه با بل)فاکتور( صورت می گیرد. تایید صلاحیت افرادی که از طرف معاونان برای تصدی مشاغل مدیریتی پیشنهاد میشوند. استخدام نیروی بشری مورد نیاز موسسه از سوی رییس صورت می گیرد. انجام کارهای عام المنفعه در مناطق محروم از قبیل کارهای فرهنگی، صحی و خدماتی و… دفتر مرکزی موسسه در کابل می باشد و دارای آرم و سمبول مشخص است.

حقوق نفت و گاز

مجتمع وابستگی مادی و معنوی به موسسه عروج دارالعباده یزد دارد. در حقیقت مجتمع به منظور نیل به اهداف آموزشی آن موسسه که منطبق با اهداف ذکرشده در این اساسنامه می‌باشد راه‌اندازی شده‌است. ماده 20- بازرس يا بازرسان در مقابل موسسه و اشخاص ثالث نسبت به تخلفاتي كه در انجام وظايف خود مرتكب ميشوند طبق قواعد عمومي مربوط به قانون مسئوليت مدني ، مسئول جبران خسارت وارده ثبت برند تجاری خواهند بود . ماده 10- مجمع عمومي موسسه در ظرف مدت چهار ماه اول هر سال پس از انقضاي سال مالي موسسه تشكيل مي گردد. در انتها همانگونه که اشاره شد پس از دریافت موافقت اصولی و به ثبت رساندن موسسه ، با ارائه تقاضا نسبت به ” اخذ مجوز خاص ” از مراجع ذی ربط اقدام نمایند. در صورتی که اعضای هیات مدیره خارج از شرکا باشند، لازم است مدارک شناسایی آن ها نیز ارائه گردد.

براي اين كارلزوم يك حركت فرهنگي همراه با علم ودرك عميق نيازهاكه بتواند اكاهي وحس مشاركت ا فراد جامعه را جهت سوق دادن افكارفردي به سمت وسوي افكاراجتماعي ومسئوليت پذيري منجرشود احساس مي شود( تفكرغيرانتفايي و اجتماعي بجاي تفكرجزيره اي وفردي ) . 8- تعيين و معرفي صاحبان امضاي مجاز براي قراردادها و اسناد تعهدآورموسسه. ماده 32- درمجامع عمومی فوق العاده رأی گیری باید به صورت کتبی (باورقه) به عمل آید. تأسيس و اداره مراكز اطلاع‌رساني و ارائه خدمات علمي به محققين، اساتيد، طلاب،‌ دانشجويان، دانش آموزان و ساير علاقمندان در حوزه علوم و معارف اسلامی. رئیس بنیاد می‌تواند امضای تمام یا قسمتی از اسناد و مکاتبات اداری بنیاد را به قائم‌مقام خود تفویض نماید.

ترهین اموال موسسه نزد اشخاص حقیقی و حقوقی و بانکها و موسسات اعتباری ولو کراراً . تصویب انحلال موسسه و تعیین هیات تصفیه و اتخاذ تصمیم نهائی جهت مصرف اموال موسسه در امور عام المنفعه پس از اخذ نظر مقام معظم ولایت فقیه . از کلیه اعضا ، سازمان تشکیل شده است و در اول هر ماه تشکیل جلسه میدهند و تشکیل جلسات فوق العاده به درخواست 3/2 از هیئت مؤسس امکان پذیر خواهد بود و لازم بذکر است که جلسات عادی با حضور 3/2 اعضاء هیئات مؤسس تشکیل میشود. سرمایه گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور بالا بردن سطح کارایی و توانایی های موسسه. پس از ثبت اساسنامه و درج آگهی در روزنامه رسمی متقاضی می بایست کپی مدارک را به اداره کل تحویل نماید تا کارشناس اداره کل مستندات را جهت صدور پروانه به دبیرخانه هیات رسیدگی ارسال نماید(٢روز کاری). تذکر١- قبل از مراجعه حضوری به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، با مراجعه به پلیس ١٠+ نسبت به اخذ گواهی عدم سوء پیشینه اقدام نمائید.

موسسه با توجه به اساس نامه در راستای خدمات بشردوستانه جهت رفع محرومیت بدور از هر نوع تبعیض فعالیت نماید. موسسه میتواند در صورت نیاز و داشتن امکانات شعبه ها یا نمایندگیهایی در داخل و خارج از کشور تاسیس کند. انتشار هرگونه مطبوعه ای پس از کسب اجازه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحصیل پروانه انتشار با رعایت کامل قانون مطبوعات انجام خواهدشد . با درخواست بازرس ( بازرسان ) کلیه اسناد و مدارک اعم از مالی و غیرمالی در هرزمان بدون قید و شرط باید جهت بررسی در دسترس بازرس یا بازرسان قرار گیرد .

( تبصره ) – هیئت مدیره در حفظ و حراست از مهر و آرم ، مسئولیت قانونی دارند . هرگونه تغییری در مفاد اساسنامه موسسه در صورتی معتبر است که به تائید وزارت کشور ( استانداری ) و نیروی انتظامی ذیربط رسیده باشد . بازرسان وزارت کشور ( استانداری ) ، وزارت امور اقتصاد و دارائی و نیروی انتظامی در هر مقطع از زمان صلاح بدانند می توانند از کلیه دفاتر و امور داخلی موسسه بازدید و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی برابر مقررات برخورد نمایند . ( تبصره ۲ ) – در صورت گسترش فعالیت موسسه ، افتتاح حساب در هریک از بانکهای رسمی کشور در داخل و خارج کشور مجاز است . درآمد وهزینه های موسسه در دفاتر قانونی ثبت و شرح بیلان آن در پایان هر سال مالی به مراجع ذیربط ارائه خواهدشد .