این کد چیزی مثل کد ملی یک شخص است، اما برای یک واحد اقتصادی و یک کسب و کار مشخص می شود. کد اقتصادی یک عدد منحصر به فرد است که برای هر واحد اقتصادی با دیگر واحدهای اقتصادی تفاوت دارد. کد 12 رقمی اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی که در واقع خود زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی هست تعیین می شود و به یک کسب و کار ارائه می گردد. برای آن که بتوانید از کارتخوان استفاده کنید و درگیر پرونده های فرار مالیاتی نشوید نیاز است که برای کارتخوان خود کد اقتصادی دریافت کنید و در سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام کنید. تمامی فعالین اقتصادی ملزم هستند تا 2 ماه پس از ثبت شرکت کد اقتصادی خود را از سازمان مالیات دریافت نمایند.
کد اقتصادی مفهومی متفاوت از شناسه ملی شرکت بوده و نحوه دریافت شناسه ملی و کد اقتصادی کاملا متفاوت می باشد. این کد باعث می گردد که شفافیت عملکرد شرکت ها بیشتر شده و فرارهای مالیاتی کمتری اتفاق بیفتد. همچنین شرکت های فاقد کد اقتصادی در روند فعالیت های تجاری خود به مشکل بر خواهند خورد. اگر فکر می کنید جستجو کد اقتصادی شرکت ها بر اساس شماره ثبت آن ها امکان پذیر است، باید به اطلاع شما برسانیم که چنین امکانی وجود ندارد. داشتن کد اقتصادی می تواند بررسی دفاتر حسابداری را تسهیل نماید و شما را از قرار گرفتن در معرض جریمه های مالیاتی رهایی بخشد.
اخذ ثبت شرکت برای تمام فعالان عرصه تولید، توزیع، مونتاژ و صادرات و واردات ضروری می باشد. اشخاص حقیقی و حقوقی برای اطلاع از نحوه گرفتن کد اقتصادی می توانند به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند یا با افراد و موسساتی که اطلاعات کافی در این زمینه دارند مشورت نمایند. شرکت ها برای عقد قرارداد با موسسات دولتی، شرکت در مناقصات و مزایده ها، دریافت کارت بازرگانی و افتتاح حساب بانکی ملزم به دریافت کد اقتصادی شرکت می باشند. اگر بخواهیم یک مثال ساده را برای شما عنوان کنیم، میتوانیم کد اقتصادی را به کد ملی تشبیه کنیم.
سلام جدیدا می توانید با موقعیت اداری هم تغییرات شرکت بگیرید فقط باید سند یا اجاره نامه هولوگرام دار داشته باشید و فضای دفتر اداری باشد نه منزل. اگر کارشناسان واحد مالیاتی پس از ارزیابی مدارک، رای به تایید آنها بدهند؛ مدارک را در واحد ثبت میکنند. گواهی امضا صاحبان امضای مجاز شخص حقوقی ( گواهی امضا در دفترخانه اسناد رسمی گرفته شود) و به نام اداره امور مالیاتی منطقه مورد نظر باشد. حال که با اهمیت داشتن کد اقتصادی آشنا شده اید، فرصت مناسبی است که در رابطه با مراحل گرفتن کد مالیاتی مطالبی را بیان کنیم. تصویر شناسنامه و کارت ملی همه اعضاء شرکت (سهامدارن یا شرکا) تهیه کنید.
- حال روی ثبت نام شماره اقتصادی کلیک کنید و بر اساس اسناد قانونی و ثبتی اطلاعات مورد لزوم تکمیل شده و ذخیره گردد .
- مشغول می باشند و دارای پروانه کسب و کار هستند و یا دارای محل فعالیت تجاری می باشند واجد شرایط اخذ کد اقتصادی می باشند.
- پس از دریافت شماره رهگیری چنانچه قصد بررسی وضعیت پیش ثبت نام را دارید، قسمت رهگیری از شکل انتخاب نوع مودی و مرحله فرایند را انتخاب نموده تا فرم زیر ظاهر شود.
- دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی شما یکی از ملزومات برای گرفتن کارت بازرگانی بعد از ثبت شرکت میباشد.
- پس از آن مدارک را به حوزه مالیاتی تحویل داده و باقی مراحل همانند مراحل اخذ شماره اقتصادی توسط اشخاص حقیقی است.
- شما حتی اگر دفتر شرکتتان سند اداری نیست و مسکونی است هم می توانید کد اقتصادی دریافت نمایید، در شرایط کرونا و بر اساس قوانین جدید حتی در دفاتر موقعیت اداری در صورتی که واقعا دفتر کار باشد می توانید کد اقتصادی بگیرید اما اجاره نامه باید داشته باشد.
این افراد نه نیازی به دریافت کد اقتصادی دارند و نه ضرورتی برای دریافت کد اقتصادی در قانون برای آنان مشخص شده است، پس مشمول دریافت شماره اقتصادی نیستند. کد اقتصادی فعلی ۱۲ رقمی است که برای بهبود سیستم مالیاتی و دریافت مالیات شده است؛ مراحل دریافت کد اقتصادی جدید در ادامه مطالب بیان میشود. مدارک مورد نیاز به منظور دریافت گواهی ارزش افزوده علاوه بر مدارک هایی که به منظور کد اقتصادی نیاز می باشد. در این زمان الزام تشکیل پرونده مالیاتی احساس می شود که در زمان تاسیس شرکت بدون دراختیار داشتن پرونده مالیاتی نمی توان کد اقتصادی مربوطه را اخذ کرد . سامانه ثبت شرکت میزان با هدف تسهیل در امور اداری شرکتها و موسسات، حسابداری و مالیاتی و مشاوره کسب و کار فعالیت خود را آغاز نموده است. ثبت میزان همواره کوشیده است خدمات خود را به بهترین شکل ممکن در سریعترین زمان به انجام برساند و مشاوری امین برای مدیران و کارآفرینان عزیز کشورمان باشد.
استعلام کد اقتصادی با کدملی
تمامی اشخاص حقوقی که به امور متفاوتی مانند پخش کالا، خدمات مختلف، تولید، واردات و صادرات و اموری مانند مونتاژ مشغول هستند باید کد دریافت کنند. در این مرحله بر روی متن سامانهی ثبت نام ثبت برند تجاری کلیک کنید. سپس براساس اطلاعات خواسته شده و طبق اسناد و مدارک ثبتی آن را تکمیل و ذخیره کنید. فلسفه وجودی اکثر قریب به اتفاق شرکتها، حضور فعال و رقابت در کسبوکارهای مختلف است که یکی از آنها حضور در مناقصات و مزایدهها است. یعنی شرکت شما از سوی دستگاه مناقصهگذار تنها در صورتی که شرکت شما دارای گرید باشد مجاز به حضور است و این مسئله نیازمند این است که شما برای شرکت خود کد اقتصادی دریافت کرده باشید. هر شرکت و موسسه ای تا طبق قوانین مالیات سالانه خود را پرداخت کند و اقدام به دریافت اظهارنامه مالیاتی نماید.
با فشردن کلید ” شروع ” در شكل بالا، صفحه مربوط به اطلاعات شناسایی متقاضی، شکل ذیل نمایش داده خواهد شد که شامل اطلاعات شناسایی شما می باشد. با وارد نمودن نام کاربری و کلمه عبور خود و عبارت امنیتی می توانید وارد سیستم شوید. لازم به ذکر است در صورتیکه چند بار اطلاعات را اشتباه وارد نمایید سامانه قفل خواهدشد.
ورود اطلاعات:
چنانچه اطلاعات نمایش داده شده کامل و صحیح نمی باشد، با فشردن کلید “خير” می توانید به صفحات قبل بازگشته و اطلاعات مورد نظر را تکمیل یا اصلاح نمایید. پس از ورود و تکمیل کلیه اطلاعات فوق، با فشردن کلید “بعدی “، اطلاعات فعالیت شما مطابق شکل ذیل نمایش داده خواهد شد. اطلاعات فعالیت وارد شده از بخش پیش ثبت نام نمایش و قابل ویرایش می باشد. ضمنا جهت ویرایش اطلاعات نمایش داده شده در کلیه صفحات، نیاز است در لیست پایین صفحه”انتخاب اطلاعات این سطر ” را کلیک نموده، پس از نمایش اطلاعات مربوطه در صفحه و اعمال تغییرات، کلید “ذخيره” را فشرده تا اطلاعات شما ثبت گردد. در شکل بالا، با انتخاب مرحله سوم فرآیند ثبت نام “، صفحه آغازین ثبت نام اشخاص حقوقی، شکل ذیل، نمایش داده خواهد شد. لازم بذکر است، برای شروع، می بایست عملیات پیش ثبت نام را با موفقیت انجام داده باشید و توسط پست، نام کاربری و کلمه عبور به دست شما رسیده باشد.
تمامی مشاغل در ایران ملزم به پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی هستند و دارایی به حساب اشخاص شاغل و دارای فعالیت اقتصادی در ایران رسیدگی می کند . همانطور که اشاره کردیم برای دریافت کد اقتصادی، سامانه ای اینترنتی طراحی شده است که مودیان مالیاتی باید به آن مراجعه نمایند. در هنگام ورود به سامانه باید وارد بخش پیش ثبت نام شوید و اطلاعات مورد نیاز را در محل های مشخص شده وارد نمایید.
هر شرکت و موسسه بعد از اینکه به ثبت می رسد و آگهی تاسیس آن صادر می شود باید طی دو ماه در دارایی تشکیل پرونده دهد و برای اخذ کد اقتصادی اقدام کند. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه تولید، مونتاژ، خدمات، توزیع، صادرات و واردات و … فعالیت دارند باید نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند. به دلیل اینکه شناسه ملی همان کد اقتصادی است ممکن است کارفرما دچار سردرگمی شود که دیگر نیازی به تشکیل پرونده در مالیات نیست و با همان شناسه ملی میتوان اموری را که نیاز به کد اقتصادی دارد انجام داد. در صورتیکه قبل از تحویل آگهی فقط ثبت نام در سایت انجام میشود و باید پس از تحویل آگهی اقدام به تشکیل پرونده نسبت به آدرس شرکت در حوزه مالیاتی ( شرق، غرب، جنوب، شمال ، شمیرانات، شهر ری، حومه تهران) نمود.
همچنین افرادی که دارای مجوز کسبوکار از مراجع مربوطه یا دارای محلی برای فعالیت تجاری هستند صلاحیت دریافت کد اقتصادی را دارند. در ادامه به توضیح مجوز فعالیت تجاری، محل فعالیت تجاری و رسید بانکی میپردازیم. پس از آنکه مدارک تکمیل شد باید مدارک را همراه با فرم اطلاعات هویت اشخاص حقیقی به حوزه مالیاتی اداره مالیات تحویل داد.
در مورد اشخاص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی عمل میشود فقط تنها وجه تفاوت آن این است که درصورت داشتن تغییرات باید فرم تغییرات اطلاعات هویتی نیز از طرف مؤدی تکمیل شود. تشکیلات قانونی نیز درصورتی که دارای ذیحساب مستقل و مورد تأیید امور ذیحسابها باشند میتوانند با مراجعه به حوزهی مالیاتی مربوطه درخواست کد اقتصادی نمایند. انواع شرکت ها پس از ثبت در اداره ثبت و انتشار گواهی تاسیس شرکت باید در زمان 2 ماه تشکیل پرونده مالیاتی دهد و به منظور اخذ کد اقتصادی گام بردارد . کد اقتصادی چیست؟ هر شرکت و یا موسسه ای بعد از آن که به ثبت رسید از تاریخ ثبت آن به مدت 2 ماه فرصت دارد که به منظور تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی خود مبادرت کند. شرکتها یا افرادی که به نوعی از فعالیت اقتصادی اشتغال دارند باید یک کد اقتصادی ۱۲ رقمی دریافت کنند. این کد به شرکت اعتبار میدهد و باعث میشود فعالیتهای شرکت به صورت قانونی انجام شده و درضمن صاحبان شرکت بواسطه آن از یک سری مزایایی در این زمینه برخوردار شوند.
مزایای اخذ کد اقتصادی
علاوه بر این افرادی که تمایل به تبادلات تجاری با شرکتها دارند نیز باید استعلام کد اقتصادی شرکت را از طریق سامانه evat پیگیری کنند. افرادی که یک شرکت تأسیس کرده اند، ظرف مدت دو ماه پس از ثبت رسمی آن، باید به اداره دارایی مراجعه کرده و برای شناسایی در بخش مالیاتی یک شناسه دوازده رقمی دریافت کنند که به آن کد اقتصادی گفته می شود. کلیه شرکت هایی که به ثبت رسمی رسیده اند، بر طبق قوانین و مقررات وضع شده در این زمینه، موظف به دریافت این شناسه هستند که در صورت عدم اخذ آن، در مقابل این قوانین و مقررات از سوی اداره کل مالیات و امور دارایی، شرکت آن ها مجرم شناخته می شود. زیرا، در صورت نداشتن کد اقتصادی روند پرداخت مالیات توسط آن شرکت انجام پذیر نیست و با مشکل روبه رو خواهند شد. کد اقتصادی یک عدد 12 رقمی است که از سوی سازمان امور مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کسب و کار تجاری هستند، صادر میشود.
این کد یک عدد 12 یا sixteen رقمی است که کاملا اختصاصی بوده و برای شناسایی یک واحد اقتصادی مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع برای نظارت بر امور شرکتها، برآورد مالیات و پیگیری فرایند پرداخت، خود دولت اقدام به اجرای این سیستم جامع و کاربردی نمود. کد اقتصادی یک شماره ای ۱۲ رقمی است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا یا ارائه خدمات می پردازند توسط اداره مالیات اختصاص داده می شود.