هنگامی که صحبت از موفقیت یک شرکت یا برند می‌شود قطعا موضوعات ریز و درشت زیادی باعث این موفقیت شده است. از تلاش‌هاش شبانه روزی مدیران گرفته تا انتخاب صحیح یک اسم برای آن برند و یا شرکت. پس باید در نظر داشته باشید که انتخاب نام مناسب شرکت شاید در نگاه اول مهم نباشد اما در موفقیت یک برند نقش ویژه‌ای دارد. با سلام کارشناسان ثبت شرکت و برند ایلیا در اسرع وقت با شما تماس حاصل می نمایند. مجتمع حقوقی و ثبتی ایلیا لوکس ترین و جدیدترین نام را برای برند و علائم تجاری و یا شرکت شما ارائه می دهد. این را در نظر داشته باشید انتخاب نام مناسب نقش به سزا و ویژه ای در آینده کاری و حرفه شما خواهد داشت.

  • پس در حین انتخاب نام تجاری و مشورت با اعضای تیمتان، اسامی انتخابی را در گوگل و اینستاگرام جستجو کنید و ببینید که قبلا توسط فرد یا شرکتی انتخاب نشده باشد.
  • در وهله اول باید مطابق با شئونات جمهوری اسلامی ایران باشد.
  • انتخاب نام شرکت و مؤسسات غیر تجاری خارجی كه در كشورهای خارجی سابقه ثبت داشته و شعباتی از آنها در ایران تاسیس می شود.
  • همانطور که اسم کودکان سرنوشت نهایی آن‌ها را مشخص نمی‌کند، ساخت اسم شرکت هم تضمین‌کننده برند شدن و موفقیت آن نخواهد بود.
  • مجمع عمومی موسس تصویب گزارش موسسان، تصویب ارزیابی‌های انجام شده در خصوص آورده های غیرنقدی، تصویب امتیازات خاص و تصویب اساسنامه را برعهده دارد.

در واقع وقتی چند نفر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و برای کاری مثل انتخاب اسم برند همفکری می‌کنند، نتیجه خیلی بهتر از کار درمی‌آید. شما هیچ وقت نمی‌توانید اسمی که قبلا انتخاب شده و به ثبت رسیده است را انتخاب کنید. این کار قانونی نیست و حتی از نظر گرفتن دامنه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی هم به مشکل برمی‌خورید. پس در حین انتخاب نام ثبت تغییرات تجاری و مشورت با اعضای تیمتان، اسامی انتخابی را در گوگل و اینستاگرام جستجو کنید و ببینید که قبلا توسط فرد یا شرکتی انتخاب نشده باشد. شاید انتخاب یک اسم که همه این ویژگی‌ها را داشته باشد، کمی سخت به نظر برسد. اما با کمی فکر کردن، وقت صرف کردن و البته مشورت گرفتن از یک تیم مشاوره کسب و کارهای کوچک می‌توانید اسم خوبی انتخاب کنید.

همچنین در مورد این اسامی احتیاط کنید تا مبادا حق انحصار آن نام در اختیار کشور، برند یا شخص خاصی باشد. یکی از بررسی هایی که هنگام انتخاب نام برند باید انجام دهید تحقیق در مورد ثبت شدن ثبت برند یا نشدن نام به اسم شخص یا برند دیگری به جز شرکت شما است. شما باید مطمئن شوید که کسی جز شرکت شما ذینفع نام برند انتخابی نباشد و در آینده ادعایی نسبت به مالکیت حقوقی آن اسم نکند.

قدم سوم اسم‌های کاندید را با دقت بررسی کنید

شاید در اولین گام‌های راه‌اندازی یک کسب و کار اهمیت نام آن مشخص نباشد، زیرا افراد زیادی آن را نمی‌شناسند؛ اما اگر به آینده کسب و کار و برندسازی آن فکر کنید، متوجه می‌شوید که نام یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه داشته باشید. شرکت‌هایی که از ابتدا به ساخت اسم شرکت اهمیت نمی‌دهند، ممکن است در آینده مجبور به تغییر نام شوند از نو برندسازی کنند، این فرایند به هزینه و زمان زیادی نیاز خواهد داشت. آشنایی با چندین ایده برای اسم شرکت و دانستن نکات مهم و بایدها و نبایدها در مورد نام مناسب شرکت و برندسازی، به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

به این منظور می‌بایست به سایت ثبت علائم تجاری رجوع کنید و اسامی مشخص شده‌تان را بررسی کنید. ممکن است در این مرحله کمی دچار ناامیدی شوید زیرا بسیاری از کلمات انتخاب شده‌تان قبلا ثبت شده باشد. اما باید باصبر و حوصله‌ی ثبت شرکت در تهران کافی کلمات انتخاب شده را بررسی کنید و در نهایت یکی را انتخاب کنید. در این مرحله شما باید هدف برند و مأموریت برند خود را مشخص کنید. هویت برندتان می‌تواند تاثیر زیادی را در پیدا کردن اسم مناسب شرکت داشته باشد.

راهنمای انتخاب اسم شرکت

در نظر داشته باشید که پیدا کردن اسم مناسب برند کاری چندان آسانی نیست و می‌بایست صبر و حوصله‌ی زیادی به‌خرج دهید. بسیاری از شرکت در طول مدت زمانی حدود ۶ ماه بیش‌از ۳۰۰۰ اسم مختلف را بررسی می‌کنند. اما در مقابل کمپانی‌های طراحی در بیشتر موارد از مفهوم‌های ظرافت و خاص بودن استفاده می‌کنند.

چرا که نه، اگر جا افتاده به همون اسم شعب دیگه رو هم افتتاح کنید. دنبال یه اسم خوب میگردیم که هم سایتشو طراحی کنیم هم پیج اینستاگرام. نظر شما رو تایید می‌کنم تا اگر کسی نظری داشت به شما کمک کنه. البته الآن لازم نیست برای هر اسم یک لوگو طراحی کنید؛ چون هدف ما در این مرحله تنها بررسی اسم است نه لوگو؛ اما انجام آن دید بهتری به شما می‌دهد. مثل شرکت «تِسلا موتورز»که داستان اسرارآمیز زندگی دانشمند بزرگی همچون «نیکولا تسلا» را به محصولات خود گره زد و با این کار هم از شهرت جهانی او استفاده کرد و هم در اذهان عمومی خود را به‌عنوان برندی پیشرو و نوآور معرفی کرد. در کتاب «راه‌اندازی مطمئن کسب‌وکار اینترنتی» قدم به قدم به شما آموزش می‌دهیم که چگونه یک کسب‌و‌کار اینترنتی مطمئن راه‌اندازی کنید؛ کسب‌و‌کاری که موفقیتش حتمی باشد.

راهنمای کامل انتخاب نام شرکت:​​​​​​​

در ادامه باید بازار کار مرتبط با خودتان را بررسی کنید و عملکرد رقبا را بسنجید. ببینید رقبا برای رسیدن به جایگاه برتری که نسبت به شما دارند چه کارهایی انجام داده‌اند و تمایز آن‌ها نسبت به شما چه بوده است؟ برای برتر بودن باید ارزش پیشنهادی فراتر از رقبا داشته باشید تا مشتریان به سمت شما بیایند. برای برخی اسم‌ها می‌توان خیلی راحت طراحی لوگو انجام داد و المان‌های گرافیکی ساده و به یاد ماندنی طراحی کرد. همه همزمان با گفتن این برندها، المان و لوگوی آن‌ها را به یاد می‌آوریم.

چون در قسمت تعیین نام کنترل اسامی کلیه شرکتها و موسسات غیر تجاری که در ایران به ثبت می رسند مورد بررسی است. مهم ترین چیزی که باید در انتخاب اسم برند به خاطر داشته باشید این است که نام گذاری برند یک مسابقه نیست که بازنده یا برنده داشته باشد. مناسب ترین اسم برند تجاری در واقع نامی است که در یک کلام معیارهای مورد نظر شما را پوشش دهد.

“رستوران لوکس تهران” یا “تلکابین رامسر” از جمله این اسامی توصیفی هستند. حتی می توانید شرایط خاصی برای نام گذاری شرکت تعیین کنید و آن را در چک لیست قرار دهید، به عنوان مثال کمتر از eight حرف بودن اسم برند یا در دسترس بودن پیج اینستاگرام. چک لیستی برای اعتبارسنجی ایده های اسامی برند خود تهیه کنید. می توانید از سایت های جستجوی دامین مثل Whois استفاده نمایید تا دسترسی به دامین های نام های پیشنهادی مد نظر خود را بررسی نمایید.

در این حالت انتخاب اسم چهار سیلابی بواسطه انتخاب سه سیلاب به همراه یک اسم غیر خاص انجام میشود. نام محل و مناطق گوناگون ایران در نام شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت شرکت ها قرار میگیرد که شرکت مذکور در همان منطقه و محل به ثبت برسد. استفاده از عبارت (سهامی عام) بعد از اسم پیشنهادی برای شرکت‌های سهامی عام و استفاده از عبارت (سهامی خاص) برای شرکت‌های سهامی خاص. عدم اعمال این عبارات بعد از نام شرکت، مسئولیت شرکا را در مقابل طلبکاران تضامنی خواهد ساخت.

یعنی اونقدر شرکت و برند به ثبت رسیده که برای انتخاب یک اسم باید کلی تحقیق و تفکر کرد. حتی اگر برای ثبت شرکت اقدام کرده باشید، دیدید که جدیدا اسم انتخابی باید شامل سه کلمه باشد تا احتمال مشابه بودن اسامی برندها خیلی کمتر شود. همانطور که اسم کودکان سرنوشت نهایی آن‌ها را مشخص نمی‌کند، ساخت اسم شرکت هم تضمین‌کننده برند شدن و موفقیت آن نخواهد بود. انتخاب اسم شرکت خاص تنها یکی از عوامل موفقیت در مارکتینگ و ماندگاری در ذهن مخاطبان است.